Welkom bij Krullevaartje
Stuur een e-mailopvang.krullevaartje@gmail.com
Bel ons036-5353920

De Gouden Twijg

Dit gedachtegoed van Margreet Bijsterveld waar onze visie uit voortkomt bestaat uit drie delen:

Rudolf Steiner Antroposofie en het jonge kind,
Emmi Pikler Pedagogiek van natuurlijk bewegen.
Marshall Rosenberg Verbindende communicatie.

Met dit gedachtegoed gaan wij van de volgende punten uit:

  • Bij de geboorte is in het kind, in de kiem, alles aanwezig om de individuele ontwikkeling en levensweg aan te gaan.
  • Om deze individuele eigenschappen volledig tot bloei te laten komen, moet men in de eerste belangrijke levensfase acht slaan op datgene het kind laat zien (vanuit verlangen, begeerte en vreugde)
  • Wanneer het kind de kans krijgt om in zijn verzorging en opvoeding een actieve deelnemer te zijn, vergroot dit zijn gevoel van autonomie en eigenwaarde.
  • De opvoeder erkent hierbij de noodzaak om het leven van het kind zinvol en betrouwbaar te organiseren. Hierbij past een gezond ritme van activiteit, zorg en rust.
  • Zo gauw het kind door middel van communiceren met ons in verbinding treedt, is de kwaliteit van communiceren van sterke invloed op de kwaliteit van leven.
  • Zolang communiceren gericht is op het uitwisselen van wat er in ons leeft, geeft dat mogelijkheden tot diepgaand contact.

Het is onze taak als mede – opvoeder om vanuit deze visie voorwaarden te scheppen waarbij de ontwikkeling van het kind tot volledige bloei kan komen.

Tot deze voorwaarden behoren:

Een betrouwbare relatie

  • vaste leidsters die optimale hechting bieden bij dagelijkse verzorging
    `Ik mag lekker lang op schoot bij mijn vaste juffie`
  • veel direct en intensief contact bij de verzorging. lekker de tijd nemen
    `mijn juffie speelt en knuffelt met mij bij de verzorging`
  • ritmisch handelen
    `voor het eten zingen wij en zeggen wij een spreuk`
    `als wij naar buiten gaan maken wij altijd een treintje`
  • herhaling van ritme op de dag, in de week/jaar
    `op dinsdag maken wij altijd muziek en dansen we samen`
    `bij een nieuw seizoen, krijgen wij altijd een nieuwe seizoenstafel`
  • begrenzing indien nodig
    `als ik bots met een ander kindje helpt juffie ons`
    ‘als ik huil,weet juffie of ik honger heb of moe ben van het spelen`

Vrije bewegingsontwikkeling:

  • continue de ruimte hebben om je eigen beweging te maken
    `ik kan lekker vrij kruipen in de veilige ruimte`
    `nu ik zelf kan zitten heb ik mijn eigen lage stoeltje, dicht bij juffie`
  • zo min mogelijk inbreuk hierop door leidster of materiaal
    `als ik draaien wil, dan kan dat, ik kan alle kanten op!`
  • uitdaging om nieuwe bewegingen te veroveren
    `er is een spannend labyrint om door of overheen te klimmen`
    `midden in de ruimte leer ik zelf op eigen benen te gaan staan`
    Kunnen ontdekken, beleven, ervaren en leren:
  • elke dag samen in de kring , vrij spel, creativiteit en de natuur in.
    ‘wij gaan elke dag naar buiten, zon, wind of regen`
    `op woensdag bakken wij, ik mag dan altijd mee helpen snijden`
  • levendige ervaringen door zoveel mogelijk natuurlijke materialen
    `mijn pop is zacht en warm`
    `de houten blokken zijn mijn favoriet`
  • biologische voeding
    ` appels en peren groeien ook in onze tuin, die pluk ik zelf`

Verbindend communiceren:

  • Er is altijd ruimte voor mijzelf en de ander
  • Wij schenken aandacht aan de individuele beleving
  • Goed en fout vervangen wij door anders
  • Straffen en belonen maken plaats voor begrenzing en erkenning
Bel ons036 - 535 39 20

Het Kleine Paradijs

Henry Moorestraat 81
1328 LT Almere

T: 036-5353920
E: opvang.krullevaartje@gmail.com

Landelijk Registratienummer Kinderopvang:
666739997

BSO Parcival

Andy Warholstraat 27
1328 LA Almere

T: 06 - 39 04 32 79
E: opvang.krullevaartje@gmail.com

Landelijk Registratienummer Kinderopvang:
218970572

BSO Merlijn

Carel Willinklaan 107
1328 LJ Almere

T: 06 – 15216419
E: opvang.krullevaartje@gmail.com

Landelijk Registratienummer Kinderopvang:
113641679