fbpx

Klachten regeling

Klachtenreglement

Een klacht is soms een moeilijk punt. Graag horen wij het van u als u een klacht heeft.

In eerste instantie kunt u bij een van onze leidsters terecht met uw klacht, zij zal uw klacht serieus nemen en zorgen dat er op een goede manier mee wordt omgegaan.

U mag zich ook wenden tot ons management of directie met uw klacht. U kunt uw klacht dan schriftelijk bij ons indienen via de mail info@krullevaartje.com of bij onze klachtenfunctionaris, mw. Nikki Baars. Zij is te bereiken per e- mail: info@krullevaartje.com

Interne klachtenprocedure:

U kunt bij ons een klacht indienen over:

  • Een gedraging van de houder, van een medewerker, of van iemand die werkt in opdracht van de houder, richting ouder of kind;
  • Een werkwijze of regel binnen de kinderopvangorganisatie;
  • De overeenkomst tussen de houder en de ouder(s).

We vragen u om uw klacht schriftelijk bij ons in te dienen. Wacht niet te lang met het indienen van uw klacht. We vragen u om binnen een redelijke termijn na het ontstaan van uw klacht, deze bij ons in te dienen. Hoe eerder u uw klacht bij ons indient, hoe beter wij deze kunnen onderzoeken en beoordelen. Hierbij zien we twee maanden als redelijk. Behalve wanneer u ons kunt uitleggen waarom u dit later doet.

In uw klacht moeten de volgende gegevens staan:

  • Datum waarop u de klacht indient
  • Uw naam, adres en telefoonnummer
  • De naam van de medewerker, als uw klacht gaat over een gedraging van deze medewerker
  • De kinderopvanglocatie en eventueel ook de groep waar uw klacht over gaat
  • Een omschrijving van de klacht

U kunt uw klacht indienen bij de klachtenfunctionaris, mw. Nikki Baars. Zij is te bereiken per e- mail: info@krullevaartje.com

Behandeling van de interne klacht

  1. De klachtenfunctionaris bevestigt schriftelijk de ontvangst van de klacht bij de klager. Hij/zij zorgt ook voor de inhoudelijke behandeling en registratie van de klacht.
  2. Opvang Krullevaartje zorgt ervoor dat de klacht altijd zorgvuldig wordt onderzocht. De manier waarop dit gebeurt is afhankelijk van de aard en de inhoud van de klacht. Stappen die genomen kunnen worden zijn bijvoorbeeld het horen van betrokkenen (hoor en wederhoor). Of het in kaart brengen van het beleid dat van toepassing is en de uitvoering van dat beleid in de praktijk in relatie tot de klacht.
  3. Opvang Krullevaartje houdt de klager op de hoogte van de voortgang van de behandeling van de klacht.
  4. Wanneer de klacht over een gedraging van een medewerker gaat, krijgt deze medewerker de gelegenheid om mondeling of schriftelijk te reageren.
  5.  De klachtenfunctionaris, Nikki Baars, bewaakt de manier waarop de klacht wordt afgehandeld en de tijd die dit kost. Zij zorgt ervoor dat de klacht zo snel mogelijk wordt afgehandeld. Als er omstandigheden zijn die dit tegenhouden, dan brengt de klachtenfunctionaris de klager hiervan zo snel mogelijk op de hoogte. De klacht wordt in ieder geval binnen een termijn van zes weken afgehandeld.
  6.  De klager ontvangt van Opvang Krullevaartje een schriftelijk en gemotiveerd oordeel over de klacht. Hierin staat ten minste het volgende beschreven:
    1. Of de klacht gegrond, ongegrond of deels gegrond is;
    2. De redenen waarom Opvang Krullevaartje tot dit oordeel is gekomen
    3. Als de klacht en het oordeel daar aanleiding te geven: welke maatregelen Opvang Krullevaartje neemt en binnen welke periode deze worden uitgevoerd.
  7. Wanneer u niet tevreden bent over het oordeel en/of de afhandeling van de interne klacht, dan kunt u uw klacht voorleggen aan het Klachtenloket Kinderopvang. Ook kunt u direct een geschil indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang.

Welke klachten behandelt de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen?

De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:

  • Uitvoering van de overeenkomst
  • Verandering van de overeenkomst
  • Opzegging van de overeenkomst en kosten daarvan
  • Annulering van de overeenkomst en kosten daarvan
  • Kwaliteit van de opvang
  • Kosten van de opvang
  • Opvangtijden
  • Gedragingen van (medewerkers van) de ondernemer
  • Een besluit van de ondernemer waarin de oudercommissie zich niet kan vinden

Alleen ouders kunnen een klacht of geschil indienen.

Het Klachtenloket Kinderopvang

Voordat u een klacht indient bij de Geschillencommissie, doet u er verstandig aan het Klachtenloket Kinderopvang in te schakelen. Daar probeert men een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. Lukt dit niet of wenst u geen gebruik te maken van het Klachtenloket Kinderopvang dan kunt u ervoor kiezen om uw klacht of geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie.

Kosten

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen bedragen: € 25,00. Dit is het bedrag dat De Geschillencommissie rekent voor het behandelen van uw klacht. Dit geld krijgt u echter terug wanneer uw klacht gegrond wordt verklaard. Als De Geschillencommissie u in het gelijk stelt, wordt de ondernemer verplicht om u dit bedrag terug te betalen. In dat geval zijn er voor u geen kosten aan de procedure verbonden.

Procedure

De eerste stap is om het bedrijf te vertellen dat u ontevreden bent. Heeft u na geklaagd te hebben bij de ondernemer samen nog geen oplossing gevonden? Dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie. Bekijk de procedure van De Geschillencommissie.

Voorwaarde

Voorwaarde om een klacht in de kunnen dienen is dat de ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie.

Uw klacht digitaal indienen:

klik op Geschillencommissie en kies Klacht indienen.

Of per post: download het Vragenformulier en stuur het naar de Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.